oktoober 12, 2010

Asano ja City View Nursery and Primary School

Sissejuhatuseks: ma arvan, et selle loo põhjal ei tohi teha üldistusi kogu Uganda kohta, kuna UPA vabatahtlikud puutuvad eelkõige kokku organisatsioonidega, kes ise pole tingimata kõige edukamad siin riigis.

City View Nursery and Primary School (vaade tänavalt).






Asano
 Asano (22, Tokyo) on peresotsioloogia tudeng, kes tahtis näha Aafrikat ja samas teha midagi, mitte lihtsalt reisida. City View on tema teine töökoht Ugandas. Ühel päeval hakkas üks kohalik naisterahvas temaga tänaval rääkima ja kutsus kooli õpetajaks – et nendel on 7 klassi, aga ainult 4 õpetajat.
Esimeses koolis jõudis ta olla 1 nädala, aga kuna seal oli õpetajaid piisavalt ja temal tööd vähe, siis oli otsus lihtne. Asano õpetab matemaatikat ja inglise keelt, lisaks vahest Creative performing Arts tunde (joonistamine, laulmine, tantsimine) – 2 tunnis on ta õpetaja assistent ja 3 tundi annab iseseisvalt.

Asano ja kohalik õpetaja Esther


Koolist
Tegemist on põhikooliga (1-6 klass, 50 õpilast), kus on ka 2 eelkooliealiste rühma (3-6 aastased, 40 last).
Kool on vaene. Kokka pole, süüa teeb üks õpetajatest. Lampe pole, klassid on väga hämarad. Vihmaga tunde pidada ei saa (õnneks on vihmasajud siin väga lühikesed), sest plekkkatusel tekitab see nii kõva müra, et ei ole kuulda, mida õpetaja räägib. Koolil on 2 maja – 1 on koolile ja teine eelkoolile. 90 last peavad ära mahtuma 5 klassiruumi. Klassid on sisuliselt omavahel eraldamata, vaheseinteks on 4-5 planku ja lapsed saavad ühest ruumist teise minna ilma klassiruumist väljumata. 

Ühest klassiruumist teise saab plankude vahelt

Kool toimub 5 päeva nädalas ja vahest ka laupäeviti. Kuna koolil endal reaalainete õpetajat ei ole, siis laentakse ühe teise kooli õpetajat, kes saab käia ainult aeg-ajalt laupäeviti – siis ongi laupäev koolipäev.

Vastuvõtt
Vastuvõtt oli väga soe. Juba tänavale jooksid meile 15-20 last vastu, kes rippusid käte küljes. Õpilased esitasid ka suures ringis väikese laulujupi (Hello Mister, you are welcome). Siis kutsuti mind ringi keskele. Lõin kõikide lastega patsu, neile meeldib, kui nad saavad muzungut (valget) katsuda.


Tundidest ja õpetajatest
Kuna õpetajaid on vähe, siis ühe klassis ja tunnis on korraga 2 klassi. Minu loogika järgi on sellisel juhul tegemist ühe klassiga, kui klassiruum ja ka tunni sisu on samad, aga tuleb välja, et ei ole.

5. klass (vasakul) ja 6.klass (paremal)

Esimese ja teise klassi inglise keele tund näeb välja nii, et õpetaja ütleb midagi ees ja kogu klass kordab järgi. Hello students! Hello teacher! What is the day today? What is the class today? Jne. Siis joonistab õpetaja tahvlile 8 lauset, kus tuleb ära täita lüngad – on, under, near, jne. Iga lause käiakse koos läbi ja korratakse üle. Seejärel peavad õpilased selle enda vihikusse kirjutama ja kui valmis, siis õpetajale tooma kontrollimiseks. Iga päev tuleb ülesande juures kirjutada kõige pealt, enda nimi, kus elad, kus koolis käid jne. See kontrollitakse ka üle. Kokku võtab see aega tunnikese. Tund kokku kestab 2h. Ametlikult peaks olema 45 minutit, aga siin ollakse paindlikud.



Kui lauda või tooli ei ole, saab hakkama ka trummiga
Õpetaja on väga rahulik ja saab lastega suurepäraselt hakkama. Distsipliin on hea ja  lapsed saavad ka omavahel hästi hakkama. Kellel tooli pole, istub põrandal või trummide peal. Õpilased jagavad sõbralikult omavahel lahtist žiletti, seda on vaja hariliku teritamiseks. Kiikan laste vihikutes olevaid kodutöid. Eripärana hakkavad silma küsimused, mis sisaldavad religiooni küsimust – näiteks „Name domestic animals, that God has created“ ja „name natural resources, that God has created“.



Sirvin 1.klassi Teacher’s Manuali – see on väga kvaliteetne. PS. Õpetaja palk on 100.000 Uganda šillingit kuus (500 kr). Hindadest kirjutan varsti pikemalt, aga minul väga tagasihoidlikult elades kulub 20.000 päevas.




Vajalikku inventari napib
Lastest
Lapsed on siin ülimalt iseseisvad. Omavahel saadakse läbi suurpäraselt, tülisid päeva jooksul ei teki. Joonistamise tunnis jagavad 10 lasta ühte vildikate pakki ja selle käigus ei teki kordagi mingit ütlemist. Kunsti tunnis segatakse klassid omavahel ära, et koos oleksid erivanused lapsed. Ühest klassist teise kakerdab ühe õpetaja alla 2a laps, keegi ei lase ennast segada (ainult siis kui ta hakkab luuaga teisi taguma). Eelkool lõpetab oma päeva lõunaks, 3-6a lapsed saadetakse ära ja kõik lapsed lähevad iseseisvalt kodudesse.

Vajalik silt ( "Trees and grass are sources of beauty"), sest kooli õues polegi ühtegi puud või rohuliblet.



Kehalise kasvatuse tund


Kehalise kasvatuse tund (väiksem kuut vasakul on kooli köök)

Vaade kooli hoovist tänavale (Kasubi linnaosa, Kampala)
7. ja 8.klass ühes tunnis
Õpetaja 1,5 a laps (poeg)
Print this post

5 kommentaari:

lembelevo@hotmail.com ütles ...

ainult ohheta pärast iga juttu.
mis on sinu praegune tagasihoidlik elu? Ma pean silmas seda, et õpetaja teenib nii palju kuus kui sinul kulub viie päevaga...
kas alkohol on nende kulutuste sekka arvatud?

Jüri Saarma ütles ...

Minu tagasihoidlik elu on lihtne toit, minimaalne kulu transpordile pluss 1 olu paevas ja natukene mobiilikonesid ja internetikohvikut.

LL ütles ...

mobiilikõned, õlle ja internetikohviku pealt annab kindlasti veel kokkuhoidu teha ja toidu kogused ka väiksemaks:)

Kaari ütles ...

Päris kasulik võiks olla korraldada õpilaste vahetust, mõni Eesti laps Uganda kooli ja Uganda laps Eestisse. Aga vist liiga kulukas elluviimiseks?

Jüri Saarma ütles ...

Suurema mojuga (sama raha eest) oleks ilmselt opetajate vahetus.

Postita kommentaar